25 november 2009

Inspirationsbloggar

Nu när man har varit hemma och sjuk ett par dar har tiden infunnit sig att sitta och plöja igenom några bloggar jag inte haft tid att läsa från start innan.

En av dessa är Anna Jacobssons "Vägen från 137 kg", vilken resa den tjejen har gjort. Om man inte orkar läsa hela bloggen kan man ju köpa hennes bok, bara det säger ganska mycket om hur bra skriven bloggen är. Man blir verkligen inspirerad att själv göra något åt sockermonstret.

Jag har också fått upp ögonen för Anna Halléns blogg och hon skrev så klokt häromdagen så jag bara måste citera ur inlägget om Motivation och undantag:

VAD ska du motivera dig till? Förr var det att kämpa, att vara lite hungrig, att räkna poäng eller kalorier, att stå emot, att orka till nästa måndag osv.
Nu är det att äta gräddsåser til den goda köttbiten, att alltid få vara mätt, att kunna ta en stor bit ost klockan 10 på kvällen för att du vill ha, att vara pigg, att sova gott, att få en mage att fungera, att laga riktig mat osv. Titta på allt du får äta istället för den ynkliga mackan som ska bort.


Jag kan tillägga att hon äter LCHF, är utbildad inom området. Och jag tror att mycket ligger i att man måste försöka fokusera på vad man får äta, inte på vad man inte får äta.
Det är ju som om någon säger till dig: "Tänk inte på rött", vad tänker du på då?
Med LCHF får du ju äta otroligt gott, bara inte sött...
Men läs gärna inlägget i sin helhet.

Ett annat strålande inlägg kommer från Träningsplupp och det handlar om att våga förändra sitt liv. Långt men väldigt klokt skrivet.

En annan blogg jag kikar in dagligen på för att få inspiration är Moniques blogg om LCHF och träning. Hon har en otrolig viktresa bakom sig och är nyutbildad kostrådgivare inom LCHF. Dessutom är hon ett levande bevis för att det går alldeles utmärkt att träna hårt utan kolhydrater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar