06 december 2009

Dagen är nära nu

Och då syftar jag inte på julen i sig utan om dagen exakt två veckor innan julafton. Nobeldagen, 10 december. Den ohyggliga dagen då min älskade mamma gick bort för 6 år sedan.

Den värsta dagen i mitt liv. Det går inte en dag utan att jag tänker på henne, funderar på hur hon hade gjort, vad hon hade tyckt.

Allt gick ju så fort för 6 år sedan, innan man hade förstått att det var cancer det var frågan om var hon borta. Ibland är det som om jag fortfarande inte förstått och när man kommer på hur verkligheten ser ut river ångesten tag djupt inne i själen.

För er som inte vet hur det gick till kan jag i snabba drag dra det.

3 oktober 2003 var allt som vanligt och vi var i Ullared, 18 oktober gick mamma till vårdcentralen för att hon tyckte att hon var gul i ögonen, hon fick då remiss till Östra och blev inlagd för provtagning. 10 dagar senare kom diagnosen, cancer i gallgångarna. Hon fick permission efter ett par dar och under tiden togs fler prover. Hon blev sämre och sämre och en månad senare fick vi köra in henne akut, då kunde hon inte längre stå på benen. Naiva jag gick sedan upp i hennes lägenhet och tog fram adventsljusstakarna så att det skulle vara fint hemma när hon kom tillbaka, men hon kom aldrig hem igen. 2 veckor senare, 10 december ringde de mig på förmiddagen från sjukhuset och sa att jag skulle skynda mig upp, det var inte långt kvar.

Jag kom dit i sista stunden, 10 minuter senare gick hon bort.
Det var som om hon bara väntade på att jag skulle komma, ville inte släppa taget innan dess. Vi stod där på varsin sida om henne om henne, henns särbo och jag, och höll henne i händerna medans hon gick bort. Jag glömmer aldrig Jannes förtvivlade rop på henne när han förstod att hon var borta, själv var jag bara omskakad och tom. Helt fruktansvärt tom och en stor del av den tomheten har jag fortfarande kvar.

Jag kommer ihåg att jag stod hemma på balkongen och rökte samma eftermiddag och blev så förundrad över att folk gick och handlade, spårvagnarna gick som vanligt, folk kom hem från jobbet. "Men hallå, hela världen har ju stannat" ville jag bara skrika, "inget kommer någonsin bli som förr".

Stora R har börjat fråga om mormor och än så länge har han inte fått veta så mycket. Ett av mina personliga mål är att kunna prata med mina barn om deras mormor utan att bryta ihop fullständigt. Men än är jag långt därifrån.

På fredag är det dags för den traditionella julkonserten med Peter Jöback tillsammans med Linda och även detta är starkt förknippat med mamma, det var ju vi tre som startade den. Konstigt nog ger den lite tillfällig ro i själen.

6 kommentarer:

  1. Oj Kicki! Jag blir alldeles till mig av sorg =( Så fruktansvärt.

    Carl och jag pratar mycket om det här eftersom hans mamma dog i cancer för snart 15 år sedan och jag har en sjuk mamma. Hur snabbt ens liv kan ta olika vändor och hur livet kan vara så orättvist =(

    Men alla har vi våra olika sorger som vi bär på och det som vi inte dör av blir vi bara starkare av eller?

    SvaraRadera
  2. Jag kommer ihåg exakt vad jag gjorde när du ringde mig den eftermiddagen/kvällen. Jag stod i köket i vår 2:a o lagade middag och samtidigt som jag hörde dig prata stod jag bara o stirrade o rörde runt i grytan.Runt,runt,runt. Jag hamnade nog i lite av ett chocktillstånd den dagen. Jag vet att jag ville åka hem till dig o bara vara med dig men du sa bestämt ifrån att du inte ville ha besök. Så vi åkte dit jag o Helene o satte en blomma utanför din dörr o åkte hem igen.Helt maktlösa! Det fanns ju verkligen ingenting man kunde göra för o ändra på den bistra verkligheten! Jag tänker fortfarande oxå mycket på Lena.Det är synd att du inte orkar prata med stora R om henne, men den dagen kommer nog. Jag tänkte på det förut idag att det är ju faktiskt så de lever kvar, genom att man minns dem o pratar om dem. Idag är det 15 år sedan Ulla gick bort och jag känner att hon lever kvar med oss, på ett sätt. Jag har pratat väldigt mycket om dem med Amanda så det känns som om hon träffat dem o känner dem oxå. När du orkar så tycker jag du ska göra det, det blir lite terapi oxå. Skönt att du känner någon slags ro i vår tradition...e det nån gång Lena känns riktigt nära så är det då....Kram.

    SvaraRadera
  3. Oj, oj, oj nu rinner tårarna ner för mina kinder när jag läser. Vilken fruktansvärd sorgdu måste känna. Jag kan inte ens tänka tanken att min mamma inte skulle finnas för då får jag ont i hjärtat och blir alldeles kall. Massa kramar till dig vännen.

    SvaraRadera
  4. Man blir verkligen berörd av det du skriver, Kicki. Med tårarna rinnande nerför kinderna skickar jag den varmaste kram till dig. /Nina

    SvaraRadera
  5. Vad jobbigt det låter, bara tanken på att en av mina (tre) föräldrar inte skulle finnas gör mig alldeles kallsvettig. Med 2 av dem seglandes runt jorden de senaste 8,5 åren så har man ju varit "beredd" på att något skulle kunna hända. Och pappa fick göra en ballongsprängning i aortan på Trinidad 2003, men inget mer allvarligt har hänt. Måste vara jättejobbigt att inte ha sin mamma kvar. Min mamma och jag pratar i telefon massa gånger om dagen, den dagen hon inte finns mer blir det TOMT!! Skickar massa styrkekramar, några dagar för sent, men jag har jobbat så mycket att jag inte hunnit/orkat läsa några bloggar. KRAMAR

    SvaraRadera