21 januari 2010

Åka eller inte åka?

Det är dagens fråga!

Vi har ju bokat resa till Dominikanska Republiken och åker om ca 2 månader men med tanke på skalven så ställer vi oss frågan om vi vågar åka.

Om man läser på UD:s hemsida och på Seismologiska Institutet i Uppsalas sida så anser dom att visst, det är rent generellt en ökad risk för jordskalv på den ön men inte högre risk nu än det var innan skalven i Port-au-Prince.

Å andra sidan åker ju mängder av folk till Los Angeles dagligen och där väntar de ju bara på "det stora skalvet".

Jag vet varken ut eller in, om vi bestämmer oss för att avboka/omboka förlorar vi bokningsavgiften och det är väl inte hela världen men chansen att kunna boka om är ju ganska liten. Vi är ju trots allt 7 stycken som skall åka....
Resebyrån säger att ett fåtal har av/ombokat men att de flesta väljer att åka.

Eller ska man helt enkelt tänka sannolikhetsteori? Hände det för en dryg vecka sedan är ju chansen minimal att det händer igen inom den snaraste framtiden? De skalv som är nu är ju efterskalv.

Hur hade ni gjort?

2 kommentarer:

  1. Hmm, svårt val...Hade det "bara" varit ni vuxna hade det varit en sak. Då hade jag nog åkt, men som förälder ligger ju det tunga ansvaret på en att fatta rätt beslut för det bästa man har... Jädrigt svårt! Det bästa råd jag kan ge er är att gå på er magkänsla. För även om man vacklar hit o dit så lutar det alltid till sist mer åt ett håll och då är det det som är rätt för er. Klokare nu?! Haha. Kram Linda.

    SvaraRadera
  2. Hmm, svårt det där..Men om inte risken är större nu än innan händelsen på Haiti så är det väl eg ingen skillnad mot när ni bokade? Eller är jag fel ute? Jag antar att ni ändå någonstans vetat att det sker sådant i de områdena? Därför borde ni väl åka ändå tycker jag nog men jag säger nog för tvivel kommer ju alltid upp till ytan i såna här situationer... Kram på dig!

    SvaraRadera